De financiële professionals: hoeder van de klant?


Financieren is en blijft uiteindelijk mensenwerk. Wie zijn de financiële professionals? Wat drijft hen? Welke prikkels ervaren zij? Wat betekent dit voor bijvoorbeeld de risico’s die ze nemen? Voor de mogelijkheden die ze zien en wat ze zich gelegen laten liggen aan de reële economie? Veelbesproken (en relevant) is de financiële beloningsstructuur, de bonussen. Veel minder aandacht is er voor gender issues, de ethische overwegingen van financiële professionals en de culturele dimensie: Is er een diversiteit van culturen of heeft de deregulering en schaalvergroting van de afgelopen twee decennia geleid tot één en dezelfde ‘winning culture’? Kan het anders en zo ja: wat is daar voor nodig? Meer regelgeving? Of juist meer eigen verantwoordelijkheid, een bankierseed, Soft controls via transparantie en betrokkenheid van stakeholders?

Spreken over de rol van de financiële professionals kan niet zonder ook te kijken naar hun klanten. Die zijn niet zo koel en calculerend als vaak wordt verondersteld. De overgrote meerderheid van de mensen gebruikt vuistregels, houdt vast aan het oude en heeft behoefte aan veilige havens. Welke rol hebben de financiële professionals in het in goede banen leiden van de begrensde rationaliteit van hun klanten?

Deze vragen zullen ingeleid en besproken worden door Irene van Staveren en Esther-Mirjam Sent van het Sustainable Finance Lab. Kilian Wawoe (Vrije Universiteit Amsterdam, voorheen ABN Amro) en Piero Overmars (Universiteit Nijenrode en voorheen ABN Amro) zullen ook een inleiding verzorgen.

Mark Sanders zal de avond modereren.

U kunt hier de opnamens vinden van deze bijeenkomst